Het is eind augustus, dat betekent het einde van de zomervakantie. Langzaamaan maken we ons er weer klaar voor. Aan het werk, een soort van nieuw jaar dat begint.
In de zomerperiode zijn er veel nieuwe plekken bezocht, nieuwe ideeën ontstaan en plannen gemaakt. Laten we het positief houden, daar dit ook de periode is dat menige echtscheiding beslecht wordt. Nou ja, plannen in de ruimste zin van het woord zullen we maar zeggen.
Maar goed, linksom of rechtsom, gevolg is dat er weer verkocht en verhuisd gaat worden. Het is niet voor niks dat de Open Huizen dag zich weer langzaamaan begint aan te kondigen. De voorbereidingen worden in gang gezet.
Altijd weer een moment van afwegingen voor de verkopers. Hoe zinvol is deelname en wat levert het op? Toch willen ze ook de boot niet missen. Keuzes, keuzes, …

Niet alle kantoren gaan mee in de Open huizen route. Alle overwegingen daargelaten, zullen wij ingaan op de deelnemers. En vooral, wat helpt hen om die verkoper “verkoopklaar” te maken?
Dus hier een keer geen tips voor de verkopers om hun woning goed te presenteren, maar 3 eenvoudige en eigenlijk voor de hand liggende tips, om je verkoper alle tools in handen te geven. Of zoiets..

Tool 1: Pamperen

Deelnemende verkopers willen over het algemeen, gelukkig, graag weten wat ze nog kunnen doen om hun huis extra in de kijker te zetten. Facebook, mail, instagram en verspreid lijstjes met tips. De bekende stylingtips, het achtergrondmuziekje, bloemetje, kaarsjes, het kopje koffie, maar ook de informatie die men dient te verstrekken. Het blijft moeilijk om de zaken van de bijzaken te onderscheiden en in te schatten hoe je met die kijker omgaat. Duik je er letterlijk op of geef je ruimte om rond te kijken? Verkopers weten graag wat ze kunnen doen en hoe het aan te pakken. En wie weet dat nou beter dan hun makelaar…?

 

Tool 2: Check je presentatiemateriaal

In het aanlevertraject voor de advertenties valt vaak pas op dat er iets over het hoofd gezien is. Dus controleer nu alvast of de buitenfoto’s van dit seizoen zijn bijvoorbeeld! Niks is zo knullig als winterse of herfstfoto’s te moeten presenteren in de aankondiging voor deze nazomerse editie, toch?

 

Tool 3: Aansturen op afstand

Een moment van bezinning helpt. Als makelaar weet je geïnteresseerden feilloos op de mogelijkheden van een pand te wijzen. De verkopers moeten het nu zelf gaan doen en zitten er met hun eigen ideeën en emotie in. Dat is niet altijd een voordeel. De doorsnee koper kan het al niet visualiseren als een professional het vertelt, laat staan als de (klein)kinderen gaan vertellen hoe gehecht oma aan haar antieke kastje en veel te grote bankstel was. Al dat wil die kijker niet zien.
Dus controleer of ook alle mogelijkheden van een pand weergegeven zijn. Laat panden met potentie daarom uitwerken in de vorm van 3D-visualisaties en neem het daarmee op afstand alvast over van de verkopers.

 

Duik onder

Check, check, dubbelcheck… De verkopers zijn geïnstrueerd, het presentatiemateriaal klopt en alle hulplijnen zijn geactiveerd. Dan is het hopen op goed weer, een goede opkomst en serieuze reacties.
Wat staat je als verkopend makelaar te doen? Simpel; Fingers crossed dat iedereen weet wat te doen, zoek een rustig plekje op en zet de hulplijn aan. Alles is volgens voorgaande punten goed georganiseerd, dus die hulplijn blijft vast rustig 🙂 En dan is het vast relaxed in het zonnetje afwachten, genietend van een kopje koffie, tot de middag ten einde loopt.
Stilte voor de storm.
Enjoy!

 

Ineke Bartholomée

Ineke Bartholomee

Author Ineke Bartholomee

More posts by Ineke Bartholomee