Oké, het is vakantietijd. Helder. Maar nu las ik deze week zomaar een artikel. Zo een van de categorie ‘komkommertijd’? Een van het idee, we gooien er een paar krachttermen in en we hebben een nieuwsitem?

“Huiseigenaren vinden veel adviseurs niet te vertrouwen”, luidt de titel. Dat is best een binnenkomer en mijn nieuwsgierigheid is toch wel groot genoeg om eens verder te lezen. Hoe serieus je het wel of niet wil nemen daargelaten, er wordt toch een en ander geroepen dat een stempel drukt en een reactie uitlokt. Toch?

 

Is een makelaar te vertrouwen?

Vereniging Eigen Huis deed onderzoek naar het imago van beroepsgroepen rondom wonen en trok conclusies. Een van de beroepsgroepen die het voor de kiezen kreeg waren de makelaars. Bij makelaars zou het consumentenvertrouwen gedaald zijn naar een 6%. Oei… Zeker als je daarnaast zet dat het vertrouwen in politici dit met een magere 10 % zelfs nog overstijgt. Tuurlijk, klinkt logisch..

 

Betrouwbare vakmensen

Vaklui doen het beter zeggen ze. Gelukkig, opluchting, wij zijn die vaklui! Dus niks te vrezen. Geen loodgieter, timmerman of wat men hiertoe rekent. Vaklui op het gebied van woningpresentaties. Wel voor ‘die makelaars’ onder andere, maar ach, weten wij veel..

 

De feiten op een rij

Maar goed, waar zit hem dat wantrouwen in? Dat antwoord blijft uit. Over welke makelaars hebben we het dan, scheren we ze allemaal over één kam of zijn hier nuances aangebracht? Regio dan? Zijn de bevraagde woningeigenaars eigenlijk überhaupt wel bezig (geweest) met de verkoop van hun woning? Ach, hou maar op. Ik kan alle stereotypen erop loslaten en natuurlijk is er dan herkenning. Niks zo leuk en zo makkelijk. Maar gaan we zo kort door de bocht? Misschien is het maar goed ook dat ik de conclusie uit dit onderzoek niet zo goed met mijn dagelijkse praktijk kan rijmen.

 

Dare Devils

Dagelijks waag ik me er zomaar aan samen te werken met die onbetrouwbare makelaarskantoren en kom ik bij mensen die noodgedwongen met zo’n partij in zee gaan.. Ja, we zijn nogal durfallen. Kantoren waarmee we heldere afspraken hebben, waarmee we een goed contact hebben, waar we doorgaans al jaren goed mee samenwerken..?

Dus voor iedere verkoper die zich wel herkent in dit onderzoek heb ik maar één, redelijk voor de hand liggende, oplossing. Kijk in je regio, maak het persoonlijk, volg je gevoel. Ónze relaties in Limburg, die weten echt wel wat ze doen. Ze kiezen bijvoorbeeld al voor de beste partij voor de woningpresentatie 🙂 Een partij die het ook persoonlijk maakt overigens. Do I need to say more?

Ineke Bartholomée


     Bron: eigenhuis.nl
Ineke Bartholomee

Author Ineke Bartholomee

More posts by Ineke Bartholomee