De groothoek. Inmiddels door ieder gekend en door velen gevreesd. En we begrijpen heel goed waar dit vandaan komt. Maar ook wij werken – uiteraard – met dat enge ding.
Waarom? Omdat dat moet!

Niet om zaken op te blazen, te vervormen of volledig uit hun perspectief te trekken. Nee hoor. Dat is vooral wat we er echt niet mee willen bereiken. We willen net een goed beeld geven en zoveel mogelijk in dat beeld laten zien. En dat kan enkel en alleen door ruimtes te fotograferen met de groothoek.

 

Hocus pocus

Hoe ver je daarin gaat is een tweede. Wij vinden de realiteit belangrijk. Niks zo onomkeerbaar als een teleurstelling tijdens een bezichtiging. Want als de ruimte er niet is, tover je hem ook dan niet meer tevoorschijn. En praat je als makelaar die opgebolde, uitgerekte en uit verhouding getrokken foto’s echt niet meer recht.

 

What you see is what you get

Mooi en realistisch is de beste match die je kunt maken als woningfotograaf. En eerlijk is eerlijk, dat is niet altijd eenvoudig, maar het lukt wel. Altijd 🙂
Onze foto’s zijn strak, ruimtelijk, glossy en noem het allemaal maar op. Maar altijd geldt; het is een weergave van de daadwerkelijke situatie. Het huis herkenbaar op de foto, zonder kansloze speurtocht tijdens de bezichtiging naar die in werkelijkheid ontbrekende balzaal.

 

S.O.S.

Laat ik er een recent praktijkvoorbeeld bij halen dat denk ik de lading dekt…

Out of the blue werd ik ergens in augustus gebeld door verkopers die totaal verontwaardigd en teleurgesteld waren. Een collega fotograaf (voor de duidelijkheid; niet van ID stijl), had foto’s van hun huis gemaakt. Maar de foto’s waren niet goed, ze vonden ze zelfs vreselijk. De reden dat zij contact opnamen bleek dat ik, bijna 10 jaar geleden, foto’s van hun huis had gemaakt voor de destijds verkopend makelaar. Ze waren zo blij met deze foto’s en vooral ook met het hele proces daaromheen. Het verzoek; maak voor ons nieuwe en realistische foto’s.

 

Een mislukte facelift

Lang verhaal kort, de details laat ik even achterwege, ben ik uiteindelijk naar hen toe gegaan. Ik kon niet anders zeggen, het waren mooie foto’s. Maar vervolgens liepen we door de woning. En eerlijk is eerlijk; ze hadden gelijk. Dit was niet hetzelfde huis. Echt niet.. Dit was een glossy catalogus van een ruimtelijke VT-wonen-achtige woning die in groot contrast stond tot het sfeervolle en knusse vakwerkhuisje dat ik ter plaatse aantrof. Uitermate lichte foto’s van een klein en ietwat donker huis. Alle sfeer was er letterlijk uit geflitst en had plaats gemaakt voor een gebotoxt en gelift pand. Laten we maar even niet te hard roepen dat dit net zo’n zinloze ‘verbetering’ was. Maar dat was zeker wel het geval. Naturel was het namelijk minstens net zo mooi..

 

Mission possible

Een gemiste kans vonden de verkopers dan ook. Een kijker kreeg op deze manier een totaal ander huis voorgeschoteld dan waar hij op gevallen was en dat kon niet de bedoeling zijn. Want helaas kun je je intrek niet nemen in die foto’s en moet je het toch echt met die realiteit doen. Dus de missie; zorg dat mensen óns huisje en heerlijke plekje zien en dat willen komen bekijken.

 

Ik zei ‘t toch

Nou, graag! We hebben gesleept, gelachen en vooral met zorg een nieuwe presentatie gemaakt. En voilà; daar was hún huis, maar ook hét huis. Want het bleef gezellig en sfeervol, maar het ging ook de markt op. Dus ietsje neutraler werd het wel. De ochtend erna ontvingen ze hun foto’s en vrijwel direct werd ik enthousiast terug gemaild dat – kort samengevat – de missie geslaagd was. Yes! Blij! I practice what I preach! Amen…

Oh en alsjeblieft makelaar 🙂 Nu worden het zinvolle bezichtigingen met mensen die op zoek zijn naar zo’n plekje.

 

Iets met (ver)bloemen

Lachend lees ik dan ook een tijdje later een reactie op een van onze berichten op Facebook. Een goed bedoelde tip over een bloemetje op tafel wordt door een lezer uitgelegd als ‘het misleiden van mensen’ met een sausje van ‘criminele makelaars’. Ik schat zo in dat meneer wellicht een keer die balzaal-speurtocht heeft afgelegd en de nodige teleurstelling wilde ventileren. Nou dat mag hoor, geen probleem. Echter was dit een gevalletje appels met peren. Dat bloemetje staat er voor de sfeer meneer, niet om iets te verbloemen.

 

Die mooie foute foto

Het zit hem in de juiste touch. En ja, ook dan zeggen mensen “Goh, is dat mijn huis?”

En waarom? Omdat je soms niet ziet hoe mooi het is tot je er letterlijk even met de bezem doorheen gaat en met andere ogen durft te kijken. En daar kan enig verkoopstyling-werk vooraf heel veel effect hebben. Een effect dat je ook bij een bezichtiging ervaart en zelfs als je er straks woont. Combineer dat met de juiste beeldpresentatie en dan is dat effect vele malen groter dan die – sorry dat ik het zeg – té mooie foute foto.

 

Over Ineke:
Ineke Bartholomée is de auteur van deze blog. Ze is dagelijks onderweg door heel Limburg  om voor makelaars de verkoopwoningen in beeld te brengen. Bekende takken van sport zijn onder andere woningfotografie, video, 360-graden fotografie, hoogtefotografie, visualisaties/artist impressions, verkoopstyling, floorplanners en modelwoninginrichting.
Af en toe neemt ze jullie mee in haar werk. Dagdagelijkse voorvallen, verwonderingen en een kritische noot zijn haar daarbij niet vreemd.

Ineke Bartholomee

Author Ineke Bartholomee

More posts by Ineke Bartholomee