Huis verkopen? De aanpak anno 2019..

By 12 maart 2019Nieuws

Een veranderende woningmarkt vraagt telkens weer om aanpassingen.
Van hoe bereik je die koper tot hoe maak je als woningzoeker nog kans op een leuke woning?
En momenteel vooral, hoe zorg je als makelaar voor een mooi gevulde portefeuille ten tijde van de doe-het-zelvers die onbeschaamd met je waardebepaling aan de haal gaan?

 

Loslaten of omarmen

Nu zijn wij bij ID stijl niet van het type over 1 nacht ijs en springen we niet in elke nieuwe hype. Maar sommige ontwikkelingen zijn zomaar de moeite waard om goed te verkennen. In ons geval betekent dat deels afstappen van het traditionele. En dat doe je niet zomaar kan ik wel vertellen. De camera, je achilleshiel, inwisselen voor een ‘alles kunnende 3D-machine’..? Dat voelt dubbel. Want ja, die DSLR is je professie. Maar ja, het is ook 2019.

 

De makelaar anno 2019

Wetend dat de woningmarkt beweegt en veel van jou en jouw professie vraagt. Maar ook de bewustwording dat je hier iets mee moet. Blijf je traditioneel? Heet dat stilstaan? Of spring je in op de ontwikkeling? Is het of-of?
Wat mij betreft is dat zeker niet het geval. Toch zal er een gezonde balans moeten zijn tussen het behoudende en het innovatieve.
Want als je er als kantoor nog niet aan toe bent, realiseer je dan dat je klant dat wel is. De verwachtingen van een (ver)koper zijn hoog. De overwaardering van diens eigen vaardigheden op de woningmarkt overigens ook. En dan worden de tools waarmee je als makelaar bekend bent en hoe je deze weet te benutten natuurlijk jouw toegevoegde waarde.

 

Maar het is 2019, dus..

Terug naar onze meest recente innovatieve inbreng. Het zal geen toelichting behoeven dat wij de DSLR echt niet aan de wilgen hangen en  met de ‘Matterport pro2 3D-camera’ een AANVULLING op onze fotografie ingevoerd hebben. Eigenlijk bieden we momenteel 2 basispresentaties aan op het vlak van de woningfotografie. Enerzijds de bekende DSLR-fotografie, anderzijds de Matterport. Of een combinatie van beiden. In beide gevallen blijft ons basisdoel om de best mogelijke presentatie van een woning neer te zetten. Van advies en/of styling vooraf tot en met het hele mediapakket dat er rondom een woning afgeleverd wordt. Het plaatje moet kloppen en passen bij hetgeen de woningmarkt op gaat.

 

Matterport, wat moet/kun je ermee?

Het principe van deze presentatievorm is inmiddels een gepasseerd station. Iedereen kent het of heeft het wel eens gezien. Een met Google Street View vergelijkbare ervaring in huis. Of ‘Google boeët-view’ zoals een Heerlense verkoper onlangs grapte – ik kon ‘m waarderen – 🙂
Maar wat je ermee kunt levert zo nu en dan nog enige vraagtekens op. Want er lijkt een soort van Funda-issue ontstaan. En inderdaad, het linkje naar het 3D-model kan niet op Funda. Maar niet gevreesd, er is geen issue.
De bijkomende vraag is direct of jouw website dan niet allerlei moeilijke transformaties moet ondergaan? En het antwoord is ‘NEE’. Het is Funda die het linkje (nog) niet WIL plaatsen. Dus ter info, het zou zeker wel kunnen. In elke website is de link namelijk te plaatsen. Zo ook rechtstreeks in de Realworks-omgeving en dito website bijvoorbeeld. Verder is deze ook te delen via de sociale media kanalen en direct via mail of bijvoorbeeld WhatsApp. Een kind kan de was doen. En anders overlopen we het de eerste keer even samen. Gemak dient de mens.

 

Maar is Matterport dan wel interessant voor Funda?

Zeker wel! Want deze exclusieve presentatievorm is voor zijn prijskaartje (bij ons althans) wel heel erg compleet. Denk bijvoorbeeld aan de strakke fotoreportage en mooie 360° foto’s die je er standaard bij krijgt en rechtstreeks in Funda kwijt kunt. En natuurlijk zijn ook de accurate plattegronden door ons om te zetten in Floorplanners met de FML voor je Funda-dossier.
Samengevat heb je voor een vergelijkbare investering een veel completere presentatie. En dat 3D-model dat je overal, behalve voor het moment in Funda dan 😉 , kunt delen is simpelweg het extraatje en de presentatie anno 2019 die je als makelaar in je pakketje op moet nemen wat mij betreft. Waarmee je kunt shinen op je website en al die andere (social media) kanalen.

 

Wist je dat?

Er zijn zo heel wat mogelijkheden op te sommen en tips te geven over het goed inzetten van Matterport. Met regelmaat zullen we deze tips en inzichten delen op onze website en in  onze social media kanalen. Hou ons dus in de gaten, dan houden wij jullie up-to-date!

 

Sociaal, vakwerk, Limburgs, …

Maar wat je ook doet of hoe je het ook invult. Wij vergeten niet dat ons vak in de eerste plaats mensenwerk is. Mensen vertrouwen ons de verkooppresentatie van hun grootste materiële bezit toe. Daarvoor mag dat stapje harder gelopen worden en daarbij komt emotie kijken. Als woningfotograaf bevindt je focus zich niet enkel in je apparatuur.
En daarom zijn wij trots dat wij al jaren het vertrouwen krijgen van makelaarskantoren die ‘lokaal shoppen’ met de focus op hun klant. Die specialist zijn in hun regio en gebruik maken van ons als Limburgse alleskunner op het vlak van woningpresentatie. Van stylingadvies vooraf tot het praktisch uitvoeren van alles wat er maar denkbaar is rondom die presentatie.
En we waarderen vooral ook het even samen kijken naar dat ‘net-even-anders’-vraagstuk of ‘hoofdpijndossier’. Dat maakt elke dag weer anders en tot een nieuwe uitdaging.

Weten wat wij nu allemaal kunnen, doen en hoe je daar je voordeel uit kunt halen? Gewoon even op onze website kijken of met mij bellen/mailen/appen lijkt mij alvast een goed plan! 🙂

Ineke Bartholomee

Author Ineke Bartholomee

More posts by Ineke Bartholomee